SF
Skincare Routine!
Sunday 12 August 2018 4:06 am Love 3 Blossom(s)

Assalamualaikum.

Harini aku nak ceritakan routine skincare aku sejak-sejak dah meningkat remaja(?!) ni. To be honest, selama aku hidup ni, aku tak pernah betul-betul jaga muka aku. Aku jenis yang pakai pencuci muka je, tu pun sangat-sangat jarang. Mostly aku cuci muka dulu bila aku balik dari jalan-jalan je sebab muka aku rasa macam panas je kan. Ye lah dulu taktau betapa pentingnya skincare ni untuk kulit kita, pakai bedal je nak pakai ke taknak ke. Sekarang dah berubah okay, maklumlah dah besar hehe.

So nak dipendekkan cerita, sekarang ni aku pakai product Mary Kay. Mary Kay ni ditubuhkan oleh Mary Kay Ash and base dia dekat Dallas, Texas. Sekarang Mary Kay dah quite terkenal kan dekat Malaysia tapi masih ramai ragu-ragu and taknak pakai dengan alasan "mahal". Ye aku tau mahal, tapi kalau kau bayar sekali mahal and kau boleh pakai 2 ke 3 bulan, kau rasa? Sama je dengan skincare yang kita selalu pakai kat Malaysia ni kan?

BOTANICAL EFFECT FORMULA 2 (NORMAL SKIN)

Okay so sekarang ni, dah masuk 3 bulan aku pakai Botanical Effect Skin Care(BE) from Mary Kay. First sekali, aku akan pakai BE F2 Cleanse dua kali sehari which is pagi and malam. Kalau korang nak tau, cleanser BE F2 ni, dia tak berbuih langsung tau. Dia macam korang pakai lotion je kat muka, tapi korang still lah kena cuci after pakai, jangan buat gila tak cuci dengan air bersih lepas pakai cleanser hahaha. Buat masa ni aku rasa muka aku clean je padahal aku pakai sikit-sikit je weh cleanser dia! Pencuci muka letak sikit pun dah rasa muka bersih walaupun pencuci muka tu tak berbuih langsung, aku impress teruk ðŸ˜­

Then second, aku akan pakai BE F2 Mask. Tapi mask ni aku akan pakai dua ke tiga hari sekali. Mask ni sangat penting okay untuk aku yang jenis muka selalu berminyak and ada jerawat kecik-kecik tu. Dia boleh bantu kurangkan jerawat and minyak berlebihan tu. Everytime lepas aku pakai mask, muka rasa ringan sangat. Rasa nak pakai hari-hari tapi no no no, nanti muka tu akan terlampau kering sampai nampak kusam. Eee taknak kan?

After that aku akan teruskan dengan BE F2 Freshen atau kita panggil toner lah. Formula dia serious tak keringkan kulit macam toner-toner yang aku pernah pakai. Ye aku pernah pakai toner sekali waktu form berapa entah tapi muka aku jadi kering tahap asdfghjkl and aku terus stop. Tapi kali ni, serious tak kering and dia akan tanggalkan sisa-sisa kotoran yang tertinggal if time cuci muka tak bersih. Kau akan nampak kotoran-kotorang yang melekat dekat kulit kau at the cotton pad yang kau guna tu, nice gila wehh.

Last sekali aku akan pakai BE F2 Hydrate ataupun moisturiser. Moisturiser ni sangat-sangat penting sebab yelah, lepas kita dah buang segala minyak dan kotoran kat muka kita, mestilah kita kena ganti balik kan? So bagi aku, moisturiser ni memang penting sebab kalau tak pakai, kulit muka boleh jadi terlampau kering and akan nampak kusam. So untuk elakkan kekusaman and kekeringan, kita kena pakai moisturiser okay? Sometimes kulit muka kita akan keluarkan minyak yang berlebihan untuk balancekan balik. So untuk elakkan minyak berlebihan dikeluarkan, kita bagi dia lembap dulu!

Korang, kalau aku nak cerita semua kebaikan dekat sini memang takkan cukup satu post tau. So if korang ada yang berminat nak tau pasal product-product Mary Kay ni, korang boleh je contact aku tau. Tanya tak semestinya beli kan? Takpa, aku sebagai Perunding Kecantikan Bebas Mary Kay akan cuba untuk bantu korang tanpa mengharapkan apa-apa pun. Asalkan aku dapat bantu korang, aku dah cukup happy. Thanks guys baca, tapi post ni serious bukan aku tipu. Aku sendiri alami and ramai lagi dah alami perubahan bila pakai product dari Mary Kay. So korang bila lagi ? Sebarang pertanyaan boleh click link kat bawah ye.

Facebook Whatsapp

Assalamualaikum.

Labels:


Words ;




21. Dah lama menulis tapi masih noob.



Kawan-kawan ;


Tabung Kahwin ;


Credits ;

The Skin By : SF
Basecode : Sf

All rights reserved ® SF 2016.